26 november

13.26 (svensktid) har inte haft någon tid för att skriva fören nu, har varit fullt upp hela tiden. Förutom på bussturen hit till Edinburgh, men då kände jag för att ta lite bilder på den vackra skotska naturen istället. 
Vi håller just nu hus på det skotska parlamentet. Det ser faktiskt ut som det svenska och är lika tråkigt dessutom. Dock är det kul att ha besökt det. Snart ska vi få en lite rundvandring här, vi får se hur det blir. Hoppas på att guiden är tydlig i språket (skottar har lite speciell dialekt) och att han även är lite rolig. Nu ska vi gå, bye!

18.17 (svensktid) Bizzy Day!
Jag har så fruktansvärt ont i mina fötter, vi har gått ett antal miles idag! Efter rundturen på parlamentet (han var faktiskt ganska rolig, och efter att få veta lite historia blev det lite mer intressant) fick vi lite fritid under tiden man gick upp mot slottet. Vägen upp från parlamentet till Edinburgh Castle heter ”The Royal Mile” och längs gatan finns en massa turistaffärer. Riktigt härlig och mysig gata som fick mig att gilla Skottland mer och mer.
Har märkt att Skottland har lite av ett tema som beskriver mig som person rätt bra. Vad det är berättar jag mot slutet av resan, undertiden kan ni gissa vad det är.
Som sagt fanns massa affärer längs ”The Royal Mile”, jag fick köpt en liten grej. Pappa fyller år på fredag så det blev en liten present till honom. Sandra och Sarah köpte kaffe på balla Starbucks, jag var inte sugen så det får bli en annan dag istället.
När vi kommit längst upp på gatan (som är en kulle på samma gång, alltså uppförsbacke!) fanns där ett stort vackert slott, det kända Edinburgh Castle. Slottet var mycket vackert och jag fick en speciell känsla när jag var där, en känsla av att man hittat en plats som kommer finnas kvar i ens minne. Vi fick en rundtur i slotten av en rolig guide som berättade om slottet historia, väldigt intressant. Vi fick se saker som de skotska kronjuvelerna, en fin minnesplats av alla de som dog i de två världskrigen och världens ända hundkyrkogård. Glad att jag fått uppleva det och kommer vilja göra det igen. 
Ni kanske undrar hur vädret är. De två första dagarna har varit pissväder! Men idag har vi fått solsken, skönt. Dock så blåser det sjukt mycket fortfarande. Jag och Sarah är rädda att det ska blåsa upp till storm, jag håller nämligen på att blåsa bort hela tiden, haha, ni skulle se mig!
Just nu sitter vi på Pizza Hut, väldigt gott! Älskar deras tjocka pizzor, det är ju brödet som är godast. Musse har mat tävlig med Jamie (en av de skotska studenterna). Tror tyvärr inte att han kommer vinna.
Får skriva mer snart, ska iväg till nästa ställe!

23.49 (svensktid) äntligen ligger man i sängen! Tyvärr inte samma säng som tidigare eftersom vi bytt hotell. Vi bor på ett hostel nu som inte alls har samma klass som förra boendet, men bara man har någonstans att sova så är jag nöjd. Denna gång delar jag dubbelsäng med Sandra, myyys, hihi. Även bra med hostel eftersom det ligger så centralt, vi ska ju nämligen shoppa imorgon längs Edinburghs stora shopping gata ”Princes Street”
Idag har vi verkligen gått mycket, enligt Sarahs stegräknare började vi närma oss 10.000 steg. Efter Pizza Hut kom vi till ett ställe som hade massor av olika aktiviteter. Det var band som spelade, man kunde spela Wii eller få ansiktsmålning. Båda jag och Sandra blev målande i ansiktet och vi blev jättefina. Men finast blev jag nog efter att ha försökt tvätta bort det, jag blev grön i hela ansiktet och såg ut som hulken, haha, det kommer bild. 
Aja, den här festen, eller vad det nu var, var i alla fall rätt ball. Men nu är det dags att sova för minna fötter tillsammans med resten av kroppen behöver vila.

PS. min högra tumnagel har gått av, BUHU! DS.


Vackert landskap!

Tackar för vacker väder!

Edinburgh Caslte.

Det stora upplysta "slottet" är en skola. J.K Rowling fick sin inspiration till Hogwarts
från den skolan, ballt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0